Farklılaştırılmış öğretim; öğrencilerin ön bilgi, ilgi, öğrenme stilleri gibi farklı bireysel özelliklerini kabul eden, bu özelliklere uygun tasarımlar geliştirerek her bireye başarılı olma fırsatı tanıyan ve öğrenme sürecinde öğrencilerin öz düzenleme, problem çözme, iletişim kurma ve biliş ötesi becerilerini geliştirmeyi amaçlayan bir öğrenme tasarımıdır. Farklılaştırılmış öğretim; öğrencilerin ilgileri ve yetenekleri, öğrenme stilleri ile öğrenme gereksinimleri bakımından bireysel farklılıklara sahip olduğu düşüncesine dayanır.
Çakır Okulları, öğrenme ve öğretme süreçlerini farklı araç ve stratejiler kullanmaya teşvik ederek geliştirmektedir. Öğretmenler, öğrenci ihtiyaçlarına ve öğrenme farklılığına göre içeriği, süreci, ürünü ve öğrenme ortamını farklılaştırmaktadırlar.
Çakır Okullarında her öğrenci bilişsel olarak birbirinden farklı olduğuna inanılır ve bu bilişsel basamaklar desteklenerek öğrencinin kendi özelinde öğrenme performanslarını artırmak hedeflenir. Farklılaştırmanın yapılandırılabilmesi için Pass Teorisi kullanılan metodlardan biridir. PASS Teorisi, beynin yapısını esas alan ve bu yapı üzerine kurgulanan bir öğrenme modelidir. “Planlama, dikkat, ardıllık ve eş zamanlılık”tan meydana gelen bu dört bilişsel işlem, öğrenmenin yapı taşını oluşturur.
Planlama, öğrencinin sunulan problemlere ilişkin çözümleri belirlediği, seçtiği, uyguladığı ve değerlendirdiği zihinsel bir işlemdir.
Dikkat, öğrenciyi belirli uyarıcılar üzerinde seçici bir şekilde odaklayan ve odaklanması gereken noktayı ayırt edebilmesidir. Dikkat 1 çalışmasında var olan bilgi üzerine çalışılır. Dikkat 2 çalışmasında ise anlama, yorumlama, büyük fikre ulaşma gibi üst düzey bilişsel etkinliklere yer verilir.
Eşzamanlılık, öğrencinin farklı uyaranları tek bir bütün veya grup halinde bir araya getirdiği aşamadır. Eşzamanlı işlemlerin temel yönü, ayrı öğelerin hepsinin bir kavramsal bütün içinde ilişkilendirmesidir.
Ardıllık ise uyaranları zincire benzer bir şekilde ve özel bir sıra haline getiren kısımdır.
Çakır Okullarında anadil Türkçe ve branş dersleri Pass Teorisi dikkate alınarak planlanır.